Uitvoering van de "Jugendmesse" van Joseph Haydn in de Sint-Carolus-Borromeuskerk te Antwerpen.
De Missa brevis in F (Hob. XXII:1) is een mis gecomponeerd door Joseph Haydn in 1749 in Wenen toen hij nog lid van het koor van de Stephansdom was, of kort erna. Het is de oudste compositie van Haydn die met zekerheid kan worden gedateerd en dus met zekerheid aan Haydn kan worden toegeschreven.
Alle info door HIER te klikken.
Uitvoering van het Requiem van W.A. Mozart in de Sint-Pieterskerk van Puurs.
iLLucia zou iLLucia niet zijn als het niet zou kiezen voor een bijzondere uitvoering.
We lichten hier al graag een tipje van de sluier.
Henrich Ludwig Ritter von Spengel (1775-1865)
Het Requiem van Mozart werd kort na zijn dood één van zijn meest uitgevoerde werken. Er ontstonden al vroeg verschillende arrangementen voor thuis- of concertgebruik, evenals aanpassingen voor liturgisch gebruik.
De versie van de Beierse ambtenaar Henrich Ludwig Ritter von Spengel (1775-1865) voor tien stemmen en orgelbegeleiding uit 1852. Deze werd aan het begin van de 21ste eeuw nieuw uitgegeven door Johannes Schachtner en is bedoeld voor uitvoeringen in een kleinere, meer transparante, bezetting.
De bewerking is gebaseerd op de destijds gebruikelijke gedrukte editie, met de bekende toevoegingen van Franz Xaver Süßmayer.
De koor- en solopartijen zijn ongewijzigd. De instrumentale begeleiding bestaat uit twee violen, twee altviolen en individueel genoteerde cello en contrabas.
De orgelpartij is niet uitgeschreven in Spengels partituur, maar is beperkt tot een becijferde baspartij.
De eerste heropvoering van de Spengelversie van het Mozart Requiem vond plaats op 20 november 2021 in het Bosco Cultureel Centrum in Gauting met het Collegium Bratanianum onder leiding van Johannes Schachtner.
In België was er tot nu toe slechts één uitvoering in Wallonië en één in Brussel.
Wij bieden u dan ook de première voor Vlaanderen aan.
Deze uitgave is dus geen partituur waaruit bepaalde instrumenten werden geschrapt. Ze is speciaal geschreven opdat de uitvoering in kleinere bezetting ook mogelijk zou zijn.
De samenstelling van het orkest laat immers koor en solisten toe niet constant tegen een vol orkest op te moeten zingen. Meerdere CD-opnames komen hierdoor zelfs wat agressief over, terwijl de muziek zelf op veel plaatsen rust en troost wil bieden.
Deze kleinere orkestbezetting geeft aan koor en aan solisten de mogelijkheid om subtielere nuances op de voorgrond te brengen. En dat is net de kracht van deze uitgave van het Requiem door Heinrich Ritter von Spengel uit 1852.
Geniet er van en kijk er alvast - zoals wij - naar uit!
Meer informatie volgt heel binnenkort, maar noteer de datum alvast in uw agenda!
iLLucia voert op zaterdag 14 december 2024 om 15 uur in de kerk van Onze-Lieve-Vrouw-van-Gedurige-Bijstand in Ekeren een kerstconcert uit!
Bij het programma...
Kerstliederen uit alle tijden en meerdere landen. Met koorzettingen vanaf de 16de tot de 20ste eeuw.
Af en toe overgoten met een lichtverteerbaar sausje van folk & jazz.
Luisteren mag en meezingen kan: Kerstmis vieren in al zijn muzikale mogelijkheden.
De uitvoerders
Gemengd Koor iLLucia is in onze streek geen onbekende. Samen met DF Puurs ging het al meerdere keren in co-productie. Door op die manier te kunnen samenwerken met muziekensembles, kregen deze kerstconcerten net dat tikkeltje meer.
Je vindt alle informatie over het koor op deze website.
Cristel De Meulder kan terugblikken op een carrière in een wijde waaier van klassieke tot hedendaagse muziek. Ze treedt op als soliste in samenwerking met befaamde ensembles en brengt daarnaast reeds meer dan twintig jaar een succesvol programma voor zang en orgel in eigen land, doorheen gans Europa, Azië en Zuid-Amerika.
Naast zangeres is zij ook koordirigente van het Gemengd koor iLLucia en het damesensemble Voces Aequales en artistiek leider van de Artiestenmissen in de Sint-Carolus Borromeuskerk in Antwerpen.
Pieter Campo creëert zijn eigen muziek en voert deze uit met verschillende ensembles. Als gespecialiseerd blokfluitist én veelzijdig musicus gaat hij op zoek naar samenwerkingen met andere kunstenaars en participeert hij regelmatig in orkesten en uiteenlopende artistieke producties.
Frank De Wolf heeft gedurende meer dan vijfentwintig jaar de combinatie gemaakt van het dirigeren van fanfares, harmonies en klassieke ensembles en het bespelen van een instrument. Tegenwoordig wordt hij veel gevraagd als contrabassist bij jazzcombo’s en big-bands, alsook bij verschillende formaties die eigen composities spelen. Hij treedt ook geregeld op in duo met pianist Nathan Kerstens of met het onlangs opgerichte Frank De Wolf Acoustic Trio.
Nathan Kerstens groeide op in een mengelmoes van verschillende stijlen en genres en probeert die waaier aan invloeden zoveel mogelijk te benutten in de muziek die hij speelt. Dit maakt van hem een muzikant die niet alleen jazzconcerten in allerlei bezettingen speelt, maar ook vaak wordt gevraagd om minder voor de hand liggende projecten mee te ondersteunen.
Meer informatie volgt binnenkort, maar noteer deze datum alvast in uw agenda!
Het koor bij Vieil Aiglun op zaterdagavond 1 juni 2019